Friskole i Østjylland – Vellev Friskole

I Østjylland ligger mange friskoler. Nogle vælger en friskole fordi de ønsker et alternativ til folkeskolen, andre fordi friskolen er mere lokalt knyttet til byen eller området som barnets og deres familie bor i. I Østjylland ligger Friskolen Vellev, hvor vi giver alle børn en tryg og god skoletid, med fokus på natur og bevægelse.

Friskolen Vellev ligger i byen Vellev midt imellem byerne Ulstrup, Langå, Houlbjerg, Laurbjerg og Bjerringbro. På vores skole tilbyder vi 0. til 9. klasse og alle de fag, der normalt findes på en folkeskole. Vi er en skole hvor vi indtænker bevægelse og natur i alle vores fag, og hvor alle undervisningsforløb er tilpasset den enkelte klasse.

Du kan læse mere om hverdagen på Friskolen Vellev her.

Laksebrødrenes Venskabstræ

Skole i Østjylland med fokus på natur og bevægelse

Ingen børn trives med lange skoledage i små klasselokaler og med minimal bevægelse igennem dagen. Skoletiden bør være en tid i barnets dag og liv, hvor de får lov til at udvikle sig, lære, blive udfordret og samtidig blive mødt med respekt for den individuelle person de er. På Friskolen Vellev giver vi børnene mulighed for at blive aktive og reflekterende samfundsborgere, som har mod på at tage vare på vores samfund og natur.

Bevægelse er godt for børn på mange parametre; Det giver smil på læben, sved på hinanden og grundlag for et fællesskab at være sammen i. Derfor valgte vi at blive DGI certificeret i 2017-2018, hvilket gør at vi indtænker bevægelse i hele skoledagen. Et DGI certificering betyder ikke at vi spiller fodbold hele dagen, men at vi understøtter læring gennem bevægelse. For bevægelse skaber 4 typer af forandring, der kan ses kognitivt, fysiologisk, psykisk og socialt. Helt specifikt giver

De 4 typer af forandringer bevægelse giver er:

1. Kognitivt: Bevægelse styrker hukommelsen og koncentrationen.
  2. Fysiologisk: Motorik, muskelstyrke og koordination.
  3. Socialt: Relationer, tillid, adfærd, inklusion, sikkerhed og accept
  4. Psykologisk: Glæde, selvtillid, selvværd og mestring

Du kan læse mere om Friskolen Vellevs certificering i bevægelse her.

Naturen betyder også meget for Friskolen Vellev, og vi inddrager den i alt vores undervisning og i vores dagligdag. Vores skole er placeret midt i en idyllisk landsby og vi har vores egen store legeplads (kaldet VAP), hvor alle elever kan boltre sig.

Hvad er forskellen på en friskole og en folkeskole?

Friskoler adskiller sig fra folkeskolen på flere punkter. Som forældre og elev vil man opleve at en friskole har lagt større frihed til selv at lægge en pædagogisk, værdimæssig og faglig linje. Det giver eksempelvis lærerne mere frihed til selv at planlægge undervisningen, og på den måde tilpasse den til den enkelte elev og klasse.

Organisatorisk adskiller en friskoler sig fra folkeskoler ved at friskoler er selvejende institutioner, som staten giver støtte til. Det gør at friskoler frit disponerer over deres budget (så længe det ​​er forsvarligt) og at den valgte skolebestyrelse er med til at ansætte skolelederen og generelt har en væsentlig indflydelse på skolens drift.

En friskole skal overholde samme lovmæssige krav i forhold til undervisningen og faglighed som en folkeskole, og elever der gennemfører 9. klasse afgangseksamen er stillet helt lige med en afgangseksamen fra folkeskolen.

Vi er en del af Friskolerne – se deres video om “Hvad er en friskole?” her.

Friskolen Vellev – en skole i bevægelse

Hvis du er nysgerrig på, om Friskolen Vellev er den rette skole for dit barn, er du altid velkommen til at kontakte os. Vi giver gerne en rundtur på vores dejlige skole og svarer på alle dine spørgsmål. Hvert år har vi skolestart for 0. klasse eleverne, men vi tager også imod børn der skifter skole – enten fra folkeskolen eller en anden friskole.

Vi deler vores hverdag på skolen på siden aktuelt, hvor vi også deler kommende arrangementer såsom Åbent Hus, skolefester mv.