10 års jubilæum for Friskolen Vellev og Livstræet

Vi havde en fantastisk god jubilæumsfest for Friskolen Vellev og Livstræet fredag d. 18. august 2023.

Dagen havde cirkus som tema, hvor eleverne øvede hele dagen med Det Flyvende Kuffertcirkus og til selve jubilæumsfesten fremførte de nylærte kunstarter.

Hele skolen stod i grønne, hvide og orange farver med masser af flag og balloner. Til aften var der fællesspisning og der var godt humør hele dagen.

Tak for alle der kom og deltog denne helt særlige dag!

Skoleleder Dorte W. Mulvads tale:

“Kære elever, ansatte, forældre, bedsteforældre og alle gæster ved Friskolen Vellev og Livstræets 10-års jubilæum!

Vi har glædet os meget til at fejre jubilæet sammen med jer! Jeg hedder Dorte Mulvad og er skoleleder for Friskolen Vellev og Livstræet og repræsenterer ledelsen, dvs. mig, Anita T. og Kirstin.
Vi kender alle baggrunden for etablering af Friskolen og Livstræet i 2013 – ud fra et ønske og et princip om nærhed og et ikke-ønske om en skole og dagtilbud langt væk fra hjemmet.
Jeg vil ikke i dag dvæle ved den historiske tilblivelse af Friskolen Vellev og Livstræet, og det ville nok også være lidt svært, da jeg ikke har været her så længe endda. Men jeg vil meget gerne anerkende de mange af jer, der har været med fra starten i 2013 (forældre, bedsteforældre og ansatte) som har brugt mange timer, ressourcer og kræfter på at skabe en god skole, vuggestue, børnehave og SFO, som mange børn, elever og forældre i Vellev og omegn har nydt godt af igennem de sidste 10 år. Jeg synes, at I der var med fra starten fortjener anerkendelse – for en stor indsats, vovemod og for at skabe grundlaget for det fællesskab, vi har i dag på Friskolen Vellev og Livstræet. Med jeres indsats er der noget at fejre i dag – lad os sammen give vores pionérer en kæmpe klapsalve!

Det der er vigtigt at understrege efter 10 år er, hvor vi står nu – og hvor vi står fremover. Fantastiske Vellev giver baggrunden for en friskole og et dagtilbud i konstant bevægelse, fysisk og mentalt. Vi står inde for natur og bevægelse, med meget udeliv og som dgi-institution. Vi vil også gerne måles på tillid, nærhed og fællesskab – for når vi er en mindre friskole og dagtilbud, så kender vi hinanden godt og tør udfordre og støtte hinanden i stort og småt.

Jeg var imponeret over lærernes og pædagogernes evne til at bringe det enkelte barn og elev videre, lige da jeg var ansat i april måned. Og det er jeg også NU 5 måneder efter, FOR der ER en dialog med det enkelte barn og elev og med forældre, som er usædvanlig og en stor styrke for Friskolen Vellev og Livstræet. Det giver trivsel for den enkelte og styrker nærhed og et godt fællesskab, at vi reelt ser børn og elever sammen med jer forældre og har en god og nær kommunikation i dagligdagen. – og jeg har i de sidste 5 måneder set stor udvikling fagligt og
personligt for ALLE børn og elever!

Så vi står også fremover for natur, bevægelse og idræt i dagligdagen, nærhed, tillid og fællesskab. Men vi kan mere end det – sang, musik og kreativitet er også nøgleord for både Friskolen og Livstræet. Og på Friskolen er eleverne MERE END gode til fremmedsprog, der også står mit hjerte nært. Sådan går det nok, når man har indfødte lærere (native speakers) og lærere, der brænder for deres fag. Og alle lærere og pædagoger brænder for både faglig og personlig udvikling på vegne af
alle børn og elever!

Jeg kan tillade mig som relativt ny skoleleder at sætte de mange positiver op – og jeg håber, at alle I, der er til stede i dag, vil hjælpe med at sprede, hvad Friskolen Vellev og Livstræet står for og står på mål for – for måske kan vi sammen blive bedre til at sprede netop denne gode historie. For ved vores omverden, hvad vi står for og kan bibringe det enkelte barn og den enkelte elev?

Det er vores mål, at vi får fortalt det vidt og bredt, ikke at vi skal være en kæmpestor skole og dagtilbud, for det handler også om at fastholde både tillid, nærhed og fællesskab, som vi kendes ved, men flere må godt vide det;-) Sociale medier kan meget, men mund til mund information kan stadigvæk mere…og det betyder noget, at vi taler vores rammer og muligheder op!”

Se arkiv