Pædagogiske læreplaner for Naturbørnehaven

 

Indledning

Følgende grundlæggende betingelser lægger grund for vores gode læringsmiljø:

  • Naturen er vores foretrukne sted for pædagogiske aktiviteter
  • Bevægelse er altid i fokus
  • Børnene har tid, plads og ro til fordybelse og udfoldelse
  • Voksne der har tid, plads og ro til fordybelse og udfoldelse med børnene
  • Voksne der i naturen ikke forstyrres af telefoner, møder, besøg, aftaler og praktiske ting, uden kun skal være pædagogisk sammen med børnene
  • Voksne, der er engagerede, empatiske, energiske og entusiastiske og har lyst at lære fra sig og selv er glade for at være ude
  • Direkte kontakt med virkeligheden – børn tænker konkret
  • Tryghed og omsorg – tætte relationer
  • Masser af muligheder for spontane og planlagte aktiviteter
  • Når vi er på hjemmebane beskæftiger vi os med forskellige kreative og praktiske aktiviteter
  • Blandede grupper medfører at alle børn prøver rollen som ”småsøskende” og ”storesøskende”

Dokumentation og evaluering:

  • Vi informerer via mail og billeder på Intra, flere gange per uge forældrene, om hvad vi har lavet
  • Børnene laver kreative ting, som de får med hjem. På den måde får forældrene et konkret indblik i hvad der foregår
  • Mundtlig evaluering sker fortløbende, hver dag
  • Vi voksne i børnehaven reflekterer over og vurderer hvordan aktiviteter og forløb er gået
  • Derudover vælger vi nogle få forløb, f.eks. Grønne spirer og DGI-forløb, som vi    dokumenterer i form af billeder og fortællinger, iagttagelser, tegn, tegninger og andre kreative ting og efterfølgende evaluerer skriftligt
  • Vi udarbejder sygestatistik over børnene

Dokumentation og evaluering skal hvert andet år godkendes af forældrebestyrelsen.

Tema 1: Natur og naturfænomener

I Livstræet oplever børnene:

  • Naturen som en fantastisk, udfordrende og varieret legeplads
  • Naturen som et udviklende og lærerigt sted
  • Tryghed og glæde i naturen
  • Viden gennem sansning; eks. varme, kulde, vægt, antal og rumfornemmelse
  • Økologiske sammenhænge
  • Årstidernes skift
  • At naturen er opfindsom og vidunderlig
  • Forskellige slags natur og naturfænomener
  • Naturen som et rum for fantasi og viden
  • At være uden ”legetøj” – men vi har reb, værktøj, ståltråd og bøger med

I Livstræet lærer børnene:

  • At vi er gæster i naturen og skal opføre os med respekt
  • At kende forskel på levende og dødt
  • At behandle dyr ordentlig
  • At bruge naturens materialer til leg, kreative ting og som mad
  • At så, luge og høste I vores egen køkkenhave
  • At se muligheder for bevægelse

Hvad gør vi?

  • Går ud i naturen de fleste dage
  • Har masser af tid til fordybelse
  • Glæder os sammen
  • Går på opdagelsesture
  • Snakker om vejr, planter, dyr og det vi oplever
  • Laver forhindringsbaner i naturlig terræn
  • Dramatiserer naturen og naturfænomener

Eksempler:

  • Spiser blåbær, fanger vanddyr, griner og tager smådyr op i hånden
  • Ser at vanddyrene fanget i saltvand og i ferskvand er forskellige
  • Kigger i bøger for at se hvad vi fundet
  • Griber børnenes undren over naturfænomener
  • Er stille og lytter – de voksne hjælper med at skærpe sanserne i naturen

Tema 2: Krop og bevægelse:

I Livstræet

  • Får børnene mangfoldige, spændende fysiske udfordringer som giver dem stærke muskler, god koordination, god balance, god kondition og sundhed
  • Bliver børnene glade for at bruge deres krop – det skal være sjovt at bevæge sig
  • Udvikler børnene respekt for egen og andres kropslighed
  • Lærer børnene om kroppen og kroppens funktioner
  • Bruge børnene alle 8 sanser i naturen
  • Lærer børnene at cykle uden støttehjul

Hvad gør vi?

  • Daglige, planlagte motoriske udfordringer – se bevægelsespolitik (DGI)
  • Engagerede og aktive voksne, som er gode rollemodeller for børnene
  • Snakker om sundt – usundt, og dyrker økologisk
  • Spiser bær og blade fra naturen
  • Snitter med kniv og laver kreative aktiviteter som styrker finmotorikken
  • Laver sang- og bevægelseslege
  • Laver sansemotorisk træning
  • Laver gymnastik i gymnastiksal og bader i svømmehal
  • Opfordrer og hjælper børnene til at klæde sig på efter vejret
  • Snakker om kroppens dele og funktion
  • Fører sygestatistik over børnene

Eksempler:

  • Vi klatrer, løber, ruller, hopper, tumler, kælker, glider og cykler
  • Laver motorikbaner, ude og inde, som alle skal prøve
  • Spiser skovsyre og nye bøgeblade

Tema 3: Sproglig udvikling

I Livstræet stimuleres børnene til at udvikle et sprog og ordforråd så de kan:

  • Give udtryk for sig selv som person, sætte ord på oplevelser, tanker, ønsker, følelser og behov
  • Lytte til og forstå andres udtryk
  • Bruge sproget i leg
  • Udvikle sproglig kreativitet
  • Bruge sproget som hjælp til at løse konflikter
  • Sige til og fra verbalt og nonverbalt
  • Opleve glæde ved fortællinger, bøger og oplæsning
  • Være positivt nysgerrige over for bogstaver, tal og bøger
  • Tælle 10 ting

Hvad gør vi?

  • Bruger sproget i hverdagssituationer, sætter ord på mange ting og har et alsidigt sprogbrug
  • Voksenstyrede, alderssvarende aktiviteter med fokus på sprog
  • Giver rum og tid til samtaler, ikke kun beskeder
  • Leger med sproget bl.a. ved humor
  • Lytter til børnene og evt. hjælper dem til at sætte ord på det de vil udtrykke
  • Retter forskellige slags talefejl med positiv gentagelse
  • Hjælper børnene til at sætte ord på i konflikter der går i hårdknude
  • Leger med sproget i rim, remser, sange og teater
  • Støtter op og inspirerer når børnene viser interesse for bogstaver og skrivning
  • Giver svar på spørgsmål – i forhold til børnenes udviklingsniveau
  • Søger viden i bøger om ting der interesserer dem, f.eks. i naturbøger
  • Læser højt og indimellem peger ud læseretning og enkelte ord
  • Læser dialogisk
  • Styrker indlæring af sange samt rim og remser med bevægelser og fagter

Tema 4: Personlig udvikling

I Livstræet støttes og stimuleres børnene til at være:

  • Individer med godt selvværd, humor og gå-på mod
  • Selvstændige, selvhjulpne, modige og harmoniske
  • Gode problemløsere, d.v.s. at de ser forhindringer som udfordringer
  • Stærke og alsidige
  • Aktive socialt og kulturelt for at få personlige erfaringer
  • Gode til fordybelse og koncentration
  • Mentalt stærke, d.v.s. opleve sig selv som en der kan klare meget
  • Gode til at tage ansvar for sig selv
  • Gode til at mærke egne grænser og kunne sige til og fra
  • Individer som oplever sig som værdifulde deltagere i og medskabere af et socialt og kulturelt fællesskab
  • Se muligheder i steder for begrænsninger

Hvad gør vi?

  • På vores daglige skovture er der meget plads og minimalt med støj og forstyrrelser
  • Engagerede og stimulerende voksne, der får børnene til at føle sig værdsat og giver tryghed
  • Tilbyder udfordringer for det enkelte barn, både motorisk, socialt og mentalt
  • Respekterer barnets personlighed
  • Praktiserer ”Frihed under ansvar” – tænk selv – få regler

Eksempler:

  • De voksne bruger humor og skaber en god stemning – så er det lettere at klare svære ting og personlige forhindringer
  • Børnene skal, efter evner, selv tage tøj på og pakke rygsæk
  • Børnene står frem foran andre – overskrider egne grænser, både mentale og fysiske – ved rundkreds, gymnastik og teater
  • De voksne ”presser mildt på” for at overvinde nogle børns tilbageholdenhed

Tema 5: Sociale kompetencer

I Livstræet stimuleres børnene til at udvikle følgende evner:

  • Samarbejde med andre
  • Knytte venskaber
  • Lytte til hinanden og aflæse hinandens kropssprog
  • Føle empati
  • Lege rollelege og organisationslege
  • Vise hensyn til andre individuelt og i varierende grupper
  • Løse konflikter
  • Vente på tur
  • Hjælpe og drage omsorg for hinanden
  • Børnene skal have prøvet både at være ”småsøskende” og ”storesøskende”
  • Børnene skal føle sig anerkendt og respekteret af såvel børn som voksne
  • Børnene skal opleve tryghed og tillid i deres relation til både børn og voksne
  • Børnene skal stimuleres til at blive aktive deltagere i demokratiske processer

Hvad gør vi?

  • Børn og voksne drager i samlet flok ud i naturen
  • Vi laver bevægelseslege med fokus på det sociale
  • Engagerede, nærværende og sociale voksne som gode rollemodeller
  • Lader børnene selv løse de konflikter de kan klare, efter individuel vurdering
  • Går hånd i hånd og snakker til og fra skoven
  • Skaber gode betingelser for rolleleg og organisationsleg
  • Skaber gode relationer til børnene
  • Har aldersblandede grupper
  • Holder samlinger med snak, sang, lege og bevægelse

Eksempler:

  • Hulebyggeri i skoven – en samarbejdsøvelse
  • Vennegynge – ydelse og nydelse
  • Barn til barn-massage
  • Voksen til barn-massage

 

Tema 6: Kultur

I Livstræet har vi målet at børnene skal have en række oplevelser, som bringer dem viden, indsigt og erkendelse gennem sanser og følelser. De skal bl.a.:

  • Opleve sig selv som en del af børnehavens kultur med leg og bevægelse
  • Opleve sig selv som skabende og at der er uendelige muligheder
  • Synes det er sjovt at eksperimentere og bruge fantasien
  • Opleve at det man laver bliver respekteret og har værdi
  • Hente inspiration i andres kulturelle kreative frembringelser
  • Generelt opleve naturen som en vigtig del af vores kultur i børnehaven

For at nå dertil skal børnene:

  • Møde voksne, der formidler kultur på en levende og engageret måde ved selv at synge, læse, lege med sproget, klæde sig ud, lege og pjatte
  • Møde voksne der støtter dem i at afprøve forskellige udtryksformer og inspirerer børnene til at arbejde på deres egne måder
  • Have adgang til materialer og redskaber, bl.a. bøger, legetøj, udklædningstøj, tegne- og formematerialer, skovle, save, hamre, snitteknive og så selvfølgelig alle naturens materialer
  • Deltage i kulturelle traditioner og lokale kunstneriske tilbud

Hvad gør vi?

  • Vi inddrager børnene i børnehavens traditioner, som jul, fastelavn, påske, høstfest og årstidstraditioner
  • Andre arrangementer som maddage, sommer- og julefester, bedsteforældredage, vores egne teaterforestillinger og udstilling af kreative ting
  • Overleveret kultur, sange, rim og remser, spil, fælleslege, lave mad og holde fest
  • Børnenes egen legekultur, masser af egen tid og rum. Det er her de virkelig oplever, sanser, føler og lærer noget
  • Fælles lokale arrangement: Børneteater, skolemusical, koncert m.m.
  • Børnene prøver forskellige udtryksformer og materialer
  • Laver teater og dyrker idræt. Læser og fortæller historier
  • Tegne, skrive, klippe, male og arbejde med perler. Bruge ler og naturmaterialer
  • Færdigheder og teknikker. Gør tingene på din egen måde. ”Fejl” er o.k
  • Tilbereder egne grønsager og bruger naturens spiselige planter
  • Vi lægger vægt på musik. Alle børn er med til sang og rytmik